Triceps tendinopathie

Triceps tendinitis, Triceps tendinose, Triceps brachii tendinopathie

Wat is triceps tendinopathie?

Een triceps tendinopathie is een overbelastingsletsel van de tricepspees. Deze aandoening wordt gekarakteriseerd door weefselschade in de pees, wat pijn geeft aan de achterkant van de elleboog.

De tricepsspier is een belangrijke strekker van de elleboog. De spier start boven de schouder en loopt door tot in de voorarm, waar hij zich vasthecht op het onderarm bot via de tricepspees.

Tijdens het samentrekken van de tricepsspier komt er spanning op de pees te staan. Wanneer deze pees vaak onder spanning staat, door veel herhalingen of door een grote kracht, kan er schade aan de pees ontstaan.Triceps tendinopathie is een aandoening waarbij er schade is met navolgend ontsteking en degeneratie aan de pees. Dit komt meestal door graduele slijtage en scheurtjes geassocieerd met overbelasting. De aandoening kan echter ook ontstaan door een specifiek trauma.

Wat zijn de oorzaken?

Het ontstaat meestal door herhaalde of langdurige activiteiten die de tricepspees veel belasten. Dit komt typisch voor bij zwaar duwen of bij het strekken van de elleboog tegen weerstand (bijvoorbeeld push ups). Soms, kan deze aandoening zich ook plotseling ontwikkelen. Dit komt dan meestal doordat er een grotere kracht van de triceps wordt gevraagd, dan dat deze aankan. Deze situatie doet zich meestal voor tijdens het (zwaar)gewichtheffen in de fitnesszaal.

Wat zijn tekens & symptomen?

Personen met dit verschijnsel voelen typische pijnklachten aan de achterkant van de elleboog. Bij minder ernstige gevallen zal een persoon weinig pijn ervaren, maar voornamelijk last hebben van een stijf gevoel in de elleboog. Dit stijve gevoel neemt toe tijdens de rust NA activiteiten die veel/sterke activiteit van de tricepsspier vereisen. Deze activiteiten kunnen bijvoorbeeld zijn: push ups, bench presses of herhaald stoten(boxen).

In ernstige gevallen, kan de persoon scherpe pijn ervaringen tijdens activiteiten. Soms kunnen personen zwelling waarnemen aan de voorkant van de elleboog of spierzwakte ervaren terwijl ze een voorwerp proberen op te tillen. Ook kan de pijn toenemen wanneer de tricepsspier gestretcht wordt of wanneer er hard geduwd wordt op de tricepspees.

Hoe wordt de diagnose gesteld?

Meestal is een anamnese(het typische verhaal dat de patiƫnt verteld over zijn klacht) in combinatie met een klinisch onderzoek van de fysiotherapeut, voldoende om tot de diagnose 'Triceps tendinopathie' te komen. Verdere onderzoek zoals een MRI scan, RX scan of echografie kan in sommige gevallen bijdrage aan het bevestigen van de diagnose en het vaststellen van de ernst van de aandoening.

Wat is de prognose?

De meeste personen met deze blessure genezen goed met adequate fysiotherapie en zijn binnen een aantal weken terug op hun oorspronkelijke (activiteiten)niveau. Indien deze aandoening al een langere periode aanwezig is kan de revalidatie soms langer duren en zelfs maanden in beslag nemen. Vroege fysiotherapeutische interventie is erg belangrijk voor een snel herstel.

Welke factoren kunnen bijdrage tot het ontwikkelen van deze blessure?

Er zijn verschillende factoren die personen gevoelig maken voor het ontwikkelen van een tendinopathie. Deze factoren worden door de fysiotherapeut vastgesteld en gecorrigeerd. Sommige van deze factoren bevatten:

• Gewricht stijfheid (voornamelijk de elleboog)
  • Verkorte spieren(Voornamelijk de triceps)
  • Verkeerde of te zware training
  • Inadequate warming up
  • Spierzwakte
  • Te weinig rustmomenten tussen training sessies
  • Inadequate revalidatie na een eerdere elleboog blessure
  • Een blessuregeschiedenis met nek- of bovenrugletsel
  • Overgewicht

Welke fysiotherapeutische behandeling wordt er toegepast?

Fysiotherapeutische behandeling van personen met deze aandoening is noodzakelijk voor een snel herstelproces, optimale uitkomst en om de kans op het opnieuw optreden van de aandoening te verminderen.

Fysiotherapie helpt om de klachten te verminderen. De verrichtingen die wij bij Fysiotherapie Vlambloem gebruiken zijn volgens de nieuwste inzichten en helpen uw klachten op te lossen.

Patiƫnten worden gedurende de gehele behandeling persoonlijk behandeld door de fysiotherapeut. Bij Fysiotherapie Vlambloem hanteren we een "hands-on" gerichte aanpak waarbij u iedere behandeling 1- op -1 behandeld wordt door de fysiotherapeut.