Cervicaal facetsyndroom

Elke wervel van de wervelkolom vormt samen met een boven- of onderliggende wervel twee facetgewrichten. De gewrichtsvlakken die zowel links als rechts van de wervel zitten, zijn bekleed met kraakbeen en worden omgeven door gewrichtskapsel. Bij het cervicaal facetsyndroom zijn één of meer facetgewrichten aangedaan. Verschillende nekbewegingen kunnen de gewrichtsvlakken in elkaar drukken of juist de kapsels op rek brengen. Meestal is maar één facetgewricht aangedaan, waardoor de pijn zich ook maar aan één zijde aan de achterkant van de nek bevindt. Symptomen zijn nekpijn (meestal eenzijdig aan de achterkant) en een bewegingsbeperking. De klachten ontstaan door beschadiging, ontstekingsactiviteit of artrose (slijtage) van de facetgewrichten.

Behandeling

Door het facetgewricht te mobiliseren, kan de fysiotherapeut de pijn en bewegingsbeperking opheffen. Bij Fysiotherapie Vlambloem zien we deze aandoeningen vaak in de praktijk voorbij komen. Meestal zijn er enkele behandelingen voor nodig om de klachten te laten verdwijnen. De verrichtingen die wij bij Fysiotherapie Vlambloem gebruiken, zijn volgens de nieuwste inzichten en helpen uw klachten op te lossen.