Uitstralende pijn naar de schouder

Wat is gerefereerde pijn?

We spreken van gerefereerde pijn (referred pain) wanneer de pijn op een andere plek wordt gevoeld dan waar de oorzaak zich bevindt. We kunnen dit ook wel uitstralende pijn noemen.

Er zijn verschillende structuren in het lichaam die gerefereerde pijn naar de schouder kunnen veroorzaken. Deze pijn kan in de schouder gevoeld worden terwijl de schouderregio niet is aangetast (geen schade).

De nek en bovenrug zijn de meest voorkomende regio's van het lichaam die bij letsel uitstralende pijn in de schouderregio kunnen veroorzaken. Bijkomend kan verhoogde neurale (zenuw)spanning bijdragen aan het ontwikkelen van klachten. Een aantal specifieke aandoeningen die referred pain in de schouderregio kunnen veroorzaken zijn:

• Cervicale discus bulging (nek)
  • Cervicaal posturaal syndroom (nek)
  • Cervicaal facet gewrichtsoverbelasting/verrekking (nek)
  • Cervicale werveldegeneratie (nek)
  • Thoracale discus bulging (boven/middenrug)
  • Thoracaal facet gewrichtsoverbelasting/verrekking (boven/middenrug)
  • Thoracaal posturaal syndroom (boven/middenrug)
  • Costovertebraal gewrichtsoverbelasting (rib-middenrug verbinding)

Personen met pijn in de schouder die oorspronkelijk vanuit een andere bron wordt gerefereerd, ervaren soms ook pijn ter hoogte van de bron van de pijn. Ze ervaren een typische dove pijn in de schouderregio waarvan de locatie moeilijk is aan te wijzen. Deze gerefereerde pijn kan variëren in ernst of locatie. Ook kan de persoon pijn of stijfheid in andere delen van het lichaam ervaren zoals de nek, bovenrug, schouder, arm of voorarm. In sommige gevallen kan er pijn worden gevoeld in de pols of de hand. Bovenstaande pijnklachten komen meestal voor aan dezelfde zijde van het lichaam als de pijn in de schouderregio,  hoewel in sommige gevallen de overstaande zijde of zelfs beide zijden van het lichaam pijnklachten geven. Soms ervaart men een prikkend/tintelend of een verdoofd gevoel in de aangedane arm. Deze klacht situeert zich meestal ter hoogte van de hand en soms ook in beide armen.

Personen met deze blessure ervaren beperkte bewegelijkheid en drukgevoeligheid op de plek van de 'bron van de pijn'. Tijdens de lokale testen van de schouderregio worden geen abnormale resultaten gevonden. Wanneer de uitstralende pijn langdurig aanwezig is, kan er spierverkorting van de spieren rondom het schoudergewricht ontstaan.

De diagnose kan worden gesteld door een fysiotherapeut of een arts. Een MRI-scan, RX-scan of CT-scan kan in sommige gevallen nodig zijn om de diagnose te bevestigen.

Hoe wordt het behandeld?

De behandeling is sterk afhankelijk van de bron van de gerefereerde pijn. Dit maakte de accurate diagnostiek van de fysiotherapeut of arts erg belangrijk. Wanneer het onderliggende probleem/de bron van de pijn wordt behandeld, zullen de klachten verminderen.

Triggerpoints: een veel voorkomend probleem bij schouderpijn

Myofasciale triggerpoints zijn kleine 'spierknoopjes' die zich kunnen ontwikkelen door het verkeerd gebruiken van de schouder, overbelasting, trauma, stress, etc. Triggerpoints zorgen voor pijnlijke drukpunten, strakke banden in de spiervezels, die kunnen zorgen voor uitstralende pijn naar een andere plaats dan waar de oorzaak zich bevindt. Veel voorkomende spieren die referred pain kunnen veroorzaken naar de schouder zijn de schouderbladspier (musculus infraspintaus), schouderspier (musculus supraspinatus) en nekspieren (musculus levator). Deze spieren kunnen we behandelen middels triggerpointtherapie.