Cervicaal houdingssyndroom

Houdingsgerelateerde nekklachten, posturaal syndroom

Wat is het posturaal syndroom

Het posturaal syndroom is een aandoening waarbij de pijnklachten in de rug worden veroorzaakt door een slechte/verkeerde houding. Er is geen sprake van schade aan het weefsel.

Een langdurig slechte zithouding of langdurige incorrecte manier van staan geeft pijnklachten in de rug. Ter verduidelijking, wanneer men (langdurig) onderuitgezakt zit, bevindt de onderrug zich in een maximaal gebogen positie en de nek in een naar voren gerichte stand (protractie). Dit zorgt voor spanning op de ruggewrichten met als mogelijk gevolg (zeurende) pijnklachten in de rug en/of men kan nekklachten of hoofdpijnklachten ontwikkelen.

Personen met het posturaal syndroom hebben een normale, pijnvrije bewegelijkheid van de wervelkolom. De klachten zijn alleen aanwezig wanneer men langdurig een verkeerde houding aanneemt. Dit kan in zit, stand maar ook in liggende positie. De pijn is meestal een vage pijn onderin de rug en kan soms ook aanwezig zijn ter hoogte van de bovenrug of de nek. Vaak kan de pijn worden verminderd door te bewegen of te wisselen van houding. Op deze manier wordt de spanning van de gewrichten afgehaald en dus de pijnklacht verminderd.

Hoe wordt het behandeld?

Fysiotherapie helpt om deze klachten te verminderen. De verrichtingen die wij bij Fysiotherapie Vlambloem gebruiken, zijn volgens de nieuwste inzichten en helpen uw klachten op te lossen.