Tarsaal tunnelsyndroom

Wat is tarsaal tunnelsyndroom?

Tarsaal tunnelsyndroom is een pijnlijke aandoening van de tibialiszenuw in de tarsale tunnel die onder de enkel aan de binnenzijde van de voet zit. Deze kan door druk of beschadiging niet goed werken en tot pijn leiden.

Oorzaak

De oorzaak is een druk op de tibialiszenuw in de tunnel tussen een bindweefselplaat en de achillespees. De bekendste oorzaak is een verzwikte enkel. Daarnaast kunnen schildklierziekten, jicht en suikerziekte ook de oorzaak zijn. Het plotseling ontstaan van het tarsaal tunnelsyndroom wordt wel gezien bij marathonlopers en wordt ook wel de "joggersvoet" genoemd.

Klachten/verschijnselen

De klachten bij een tarsaal tunnelsyndroom bestaan uit een brandende pijn en veranderd gevoel aan de onderzijde van de voorvoet, in de tenen en in de hiel. De klachten worden uitgelokt door lopen.

Hoe wordt de diagnose gesteld?

De diagnose kan worden gesteld op basis van de klachten en door uitsluiting van andere oorzaken. Neurologisch onderzoek moet altijd plaatsvinden.

Behandeling

Op grond van de oorzaak van uw pijn wordt al dan niet tot een lichamelijke behandeling door uw fysiotherapeut besloten. Bij Fysiotherapie Vlambloem bestaat de behandeling uit het mobiliseren van de zenuw en het vrijmaken van de ligging van de zenuw in het onderbeen en de voet door het enkelgewricht en de voet te mobiliseren om optimale ruimte te garanderen. De klachten zullen door deze combinatie minder worden en uiteindelijk verdwijnen.

Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op voor het maken van een afspraak of meer informatie.