Becipes(pees) ruptuur

Bicepsscheur, Gescheurde biceps, Bicepspees scheur

Wat is Biceps scheur?

Een Biceps scheur is een letsel waarbij een complete scheur van één of meer pezen van de bicepsspier zijn gescheurd.

De spier aan de voorkant van de voorarm is bekent als de biceps. De bicepsspier is een belangrijke buiger van de elleboog en heffer van de schouder. De spier start boven de schouder en loopt door tot in de voorarm, waar hij zich vasthecht op het bot via een bicepspees.

Tijdens het samentrekken van de bicepsspier komt er spanning op de pees te staan. Wanneer deze pees vaak onder spanning staat, door veel herhalingen of door een grote kracht, kan er schade aan de bicepspees ontstaan. Soms kan dit leiden tot een bicepspees scheur.

Deze rupturen worden vaker gezien bij oudere personen met een blessuregeschiedenis van biceps letsel of tendinopathie. Lees hier meer over schouderklachten.

Wat zijn de oorzaken van een biceps scheur?

Deze blessure ontstaat meestal door een plotse of zeer krachtige samentrekking van de bicepsspier. Dit kan gebeuren wanneer men de elleboog krachtig wil buigen tegen weerstand, bij bijvoorbeeld zwaar tillen(voornamelijk boven het hoofd tillen) of bicepscurls. Soms kan een biceps scheur ontstaan door een gradueel trauma, zoals herhaalde of langdurige activiteiten die de bicepspees veel belasten. Dit kan de bicepspees verzwakken, waardoor deze gevoeliger wordt voor een complete scheur. Bicepspees scheuren komen relatief veel voor bij gewichtheffen of sporten die veel kracht vragen van de armen en biceps.

Wat zijn tekens & symptomen?

Personen met een ruptuur van de bicepspees voelen typisch een plotselinge pijn optreden aan de voorkant van de elleboog, schouder of bovenarm. Dit is meestal geassocieerd met een plots knappend of scheurend gevoel. Symptomen kunnen snel optreden, zoals een pijn die voornamelijk het piekt gedurende de nacht of 's morgens vroeg. Soms voelt de persoon echter weinig tot geen pijn.
Na het oplopen van de ruptuur is er meestal een vervorming van de voorarm zichtbaar, wanneer de aangedane arm met de gezonde arm wordt vergeleken. Dit wordt vooral goed zichtbaar wanneer er samentrekking van de spier wordt gevraagd. Er is dan een bosje van bicepsspier zichtbaar in het onderste gedeelte van de bovenarm.

Stijfheid, zwelling en blauwe plekken kunnen ook aanwezig zijn en kunnen de volgende ochtend en de komende dagen meer prominent worden. Zwakte van de elleboog of de schouder is een ook een veel voorkomend kenmerk, dat voornamelijk opvalt wanneer men de elleboog wilt buigen tegen weerstand of probeert te tillen.

Bij ernstige gevallen, kan de persoon scherpe pijn ervaringen tijdens activiteiten. Soms kunnen personen zwelling waarnemen aan de voorkant van de elleboog of spierzwakte ervaren terwijl ze een voorwerp proberen op te tillen.

Hoe wordt de diagnose gesteld?

Meestal is een anamnese(het typische verhaal dat de patiënt verteld over zijn klacht) in combinatie met een klinisch onderzoek van de fysiotherapeut, voldoende om tot de diagnose te komen. Verder onderzoek, zoals een MRI scan, RX scan of echografie kan in zeldzame gevallen bijdrage aan het bevestigen van de diagnose en het uitsluiten van andere letsels.

Wat is de prognose?

De meeste personen met een biceps scheur genezen goed met adequate fysiotherapie en zijn binnen een aantal weken terug op hun oorspronkelijke (activiteiten)niveau. Gezien een gescheurde bicepspees niet zelfstandig geneest kan er een (minimale)zwakte blijven bestaan.

Personen die de bicepsspier in de toekomst zwaar gaan belasten(krachtsport atleten) of met een distale bicepspees scheur, kunnen in aanmerking komen van chirurgische interventie. Een operatie kan in dat geval zorgen voor een optimale uitkomst en langdurige revalidatie van meerdere maanden. Indien de persoon voor een operatie in aanmerking komt dient deze zo snel mogelijk te gebeuren, gezien het feit dat de bicepsspier zich kan terugtrekken en er litteken weefsel kan ontstaan. Met als gevolg een vermoeilijkte operatie.

Hoe wordt het behandeld?

Personen met een distale bicepspees ruptuur worden meestal geopereerd. Dit wordt gewoonlijk opgevolgd door een periode van rust, om de geopereerde bicepsspier te beschermen. Dit, in combinatie met een revalidatieprogramma onder begeleiding van de chirurg en de fysiotherapeut.

Personen die na deze blessure in de toekomst de bicepsspier zwaar willen gaan belasten(atleten) kunnen ook voor een operatie in aanmerking komen. De meeste personen hebben echter zonder operatie met adequate fysiotherapeutische revalidatie een goed herstel.

Het succes van het behandelen van deze blessure is sterk bepaald door de samenwerking met de patiënt. Dit komt voornamelijk omdat het belangrijk is dat de patiënt de arm genoeg laat rusten en niet te veel belast met activiteiten die de pijn doen toenemen. Deze benadering blijft van kracht totdat de patiënt klachtenvrij is. Wanneer de arm meer rust krijgt, kan het lichaam het helingsproces inzetten. Wanneer de patiënt de activiteiten pijnvrij kan uitvoeren, mag de belasting gradueel worden opgevoerd zonder dat de symptomen toenemen, zodat de patiënt langzaam kan terugkeren naar zijn oorspronkelijke dagelijkse activiteiten.

Het negeren van symptomen/klachten kan meer schade en een langdurig herstelproces veroorzaken. Een onmiddellijke, gepaste behandeling van een bicepspees scheur is essentieel voor snel herstel.

Personen met een biceps scheur hebben meestal veel profijt van het volgen van het R.I.C.E principe. Het R.I.C.E staat voor Relatieve rust, Ijs/koelen, Compressie/druk, Elevatie/hoogstand van de arm. Dit principe is effectief in de startfase van de aandoening(de eerste 72 uur) of wanneer er inflammatoire tekens aanwezig zijn. Deze inflammatoire tekens kunnen zijn: roodheid, warmte, zwelling en ochtendpijn of pijn bij rust. Anti-inflammatoire/ontstekingsremmende medicatie kan het helingsproces bevorderen, door de pijn en zwelling te verminderen die gepaard gaat met de inflammatie.

Men krijgt tijdens de fysiotherapeutische behandeling, flexibiliteit- en krachtoefeningen voor optimaal herstel. De fysiotherapeut en in sommige gevallen de orthopeed geven advies en sturing in welke oefeningen het best zijn voor de patiënt.

Manuele 'hands-on' fysiotherapeutische behandeling zoals massage, gewrichtsmobilisatie, dry needling, stretching, easytaping, medical taping en elektrotherapie, kunnen bijdrage aan het vergrote van de bewegingsbaan en functie.

Tijdens de laatste fasen van de revalidatie kan een graduele opbouwen van activiteiten en begeleide terugkeer naar sport worden ingezet.

Welke factoren kunnen bijdrage tot het ontwikkelen van deze blessure?

Er zijn verschillende factoren die personen gevoelig maken voor het ontwikkelen van een bicepspees scheur. Deze factoren worden door de fysiotherapeut vastgesteld en gecorrigeerd. Sommige factoren kunnen zijn:

• Gewricht stijfheid (voornamelijk de elleboog of schouder)
  • Verkorte spieren (Voornamelijk de biceps of triceps)
  • Verkeerde of te zware training
  • Inadequate warming up
  • Spierzwakte
  • Blessuregeschiedenis met bicepsletsel of biceps tendinopathie.
  • Inadequate revalidatie van een eerder bicepsletsel
  • Slechte houding

Welke fysiotherapeutische behandeling wordt er toegepast?

Fysiotherapie helpt om de klachten te verminderen en op te lossen. De verrichtingen die wij bij Fysiotherapie Vlambloem gebruiken zijn volgens de nieuwste inzichten en helpen uw klachten op te lossen.