Biceps(pees)ruptuur

Bicepsscheur / gescheurde biceps / bicepspeesscheur

Wat is een bicepsscheur?

Een bicepsscheur is een letsel waarbij één of meer pezen van de bicepsspier zijn gescheurd.

De spier aan de voorkant van de voorarm is bekend als de biceps. De bicepsspier is een belangrijke buiger van de elleboog en heffer van de schouder. De spier start boven de schouder en loopt door tot in de voorarm, waar hij zich vasthecht op het bot via een bicepspees.

Tijdens het samentrekken van de bicepsspier komt er spanning op de pees te staan. Wanneer deze pees vaak onder spanning staat, door veel herhalingen of door een grote kracht, kan er schade aan de bicepspees ontstaan. Soms kan dit leiden tot een bicepspees- scheur.

Deze rupturen worden vaker gezien bij oudere personen met een blessuregeschiedenis van bicepsletsel of tendinopathie. Lees hierover meer onder "schouderklachten".

Wat zijn de oorzaken van een bicepsscheur?

Deze blessure ontstaat meestal door een plotse of zeer krachtige samentrekking van de bicepsspier. Dit kan gebeuren wanneer men de elleboog krachtig wil buigen tegen weerstand, bij bijvoorbeeld zwaar tillen (voornamelijk boven het hoofd tillen) of bicepscurls. Soms kan een bicepsscheur ontstaan door een gradueel trauma, zoals herhaalde of langdurige activiteiten die de bicepspees veel belasten. Dit kan de bicepspees verzwakken, waardoor deze gevoeliger wordt voor een complete scheur. Bicepspeesscheuren komen relatief vaak voor bij gewichtheffen of sporten die veel kracht vragen van de armen en biceps.

Personen met een ruptuur van de bicepspees voelen typisch een plotselinge pijn optreden aan de voorkant van de elleboog, schouder of bovenarm. Dit is meestal geassocieerd met een plots knappend of scheurend gevoel. Symptomen kunnen snel optreden, zoals een pijn die voornamelijk piekt gedurende de nacht of 's morgens vroeg. Soms voelt men echter weinig tot geen pijn.
Na het oplopen van de ruptuur is er meestal een vervorming van de voorarm zichtbaar wanneer de aangedane arm met de gezonde arm wordt vergeleken. Dit wordt vooral goed zichtbaar wanneer er samentrekking van de spier wordt gevraagd. Er is dan een verdikking van de bicepsspier zichtbaar in het onderste gedeelte van de bovenarm.

Stijfheid, zwelling en blauwe plekken kunnen ook aanwezig zijn en kunnen de volgende ochtend en de dagen erna meer prominent worden. Zwakte van de elleboog of de schouder is ook een veel voorkomend kenmerk, dat voornamelijk opvalt wanneer men de elleboog wilt buigen tegen weerstand of probeert te tillen.

Bij ernstige gevallen kan men scherpe pijn ervaren tijdens activiteiten. Soms kunnen personen zwelling waarnemen aan de voorkant van de elleboog of spierzwakte ervaren terwijl ze een voorwerp proberen op te tillen.

Hoe wordt de diagnose gesteld?

Meestal is een anamnese (het typische verhaal dat de patiënt vertelt over zijn klacht) in combinatie met een klinisch onderzoek  door de fysiotherapeut voldoende om tot de diagnose te komen. Verder onderzoek zoals een MRI-scan, RX-scan of echografie kunnen in zeldzame gevallen bijdragen aan het bevestigen van de diagnose en het uitsluiten van andere letsels.

Wat is de prognose?

De meeste personen met een bicepsscheur genezen goed met adequate fysiotherapie en zijn binnen een aantal weken terug op hun oorspronkelijke (activiteiten)niveau. Aangezien een gescheurde bicepspees niet zelfstandig geneest, kan er een (minimale) zwakte blijven bestaan.

Personen die de bicepsspier in de toekomst zwaar gaan belasten (krachtsporters) of met een distale bicepspeesscheur kunnen in aanmerking komen voor chirurgische interventie. Een operatie kan in dat geval zorgen voor een optimale uitkomst en vergt een langdurige revalidatie van meerdere maanden. Indien men voor een operatie in aanmerking komt, dient deze zo snel mogelijk te gebeuren, gezien het feit dat de bicepsspier zich kan terugtrekken en er littekenweefsel kan ontstaan.

Hoe wordt het behandeld?

Personen met een distale bicepspeesruptuur worden meestal geopereerd. Dit wordt gewoonlijk opgevolgd door een periode van rust om de geopereerde bicepsspier te beschermen, in combinatie met een revalidatieprogramma onder begeleiding van de chirurg en de fysiotherapeut.

Personen die na deze blessure in de toekomst de bicepsspier zwaar willen gaan belasten (atleten) kunnen ook voor een operatie in aanmerking komen. De meeste personen hebben echter zonder operatie met adequate fysiotherapeutische revalidatie een goed herstel.

Het succes van het behandelen van deze blessure is sterk bepaald door de samenwerking met de patiënt. Dit komt voornamelijk doordat het belangrijk is dat de patiënt de arm genoeg laat rusten en niet te veel belast met activiteiten die de pijn doen toenemen. Deze benadering blijft van kracht totdat de patiënt klachtenvrij is. Wanneer de arm meer rust krijgt, kan het lichaam het helingsproces inzetten. Wanneer de patiënt de activiteiten pijnvrij kan uitvoeren, mag de belasting gradueel worden opgevoerd zonder dat de symptomen toenemen, zodat de patiënt langzaam kan terugkeren naar zijn oorspronkelijke dagelijkse activiteiten.

Het negeren van symptomen/klachten kan meer schade en een langdurig herstelproces veroorzaken. Een onmiddellijke, gepaste behandeling van een bicepspeesscheur is essentieel voor snel herstel.

Personen met een bicepsscheur hebben meestal veel profijt van het volgen van het R.I.C.E principe. Het R.I.C.E staat voor Relatieve rust, Ijs/koelen, Compressie/druk, Elevatie/hoogstand van de arm. Dit principe is effectief in de startfase van de aandoening (de eerste 72 uur) of wanneer er inflammatoire tekens aanwezig zijn. Deze inflammatoire tekens kunnen zijn: roodheid, warmte, zwelling en ochtendpijn of pijn bij rust. Anti-inflammatoire/ontstekingsremmende medicatie kan het helingsproces bevorderen door de pijn en zwelling te verminderen die gepaard gaan met de inflammatie.

Men krijgt tijdens de fysiotherapeutische behandeling flexibiliteits- en krachtoefeningen voor optimaal herstel. De fysiotherapeut en in sommige gevallen de orthopeed geven advies en sturing in welke oefeningen het best zijn voor de patiënt.

Manuele 'hands-on' fysiotherapeutische behandelingen zoals massage, gewrichtsmobilisatie, dry needling, stretching, easy taping, medical taping en elektrotherapie, kunnen bijdragen aan het vergroten van de bewegingsbaan en functie.

Tijdens de laatste fasen van de revalidatie kan een graduele opbouw van activiteiten en begeleide terugkeer naar sport worden ingezet.

Welke factoren kunnen bijdragen tot het ontwikkelen van deze blessure?

Er zijn verschillende factoren die personen gevoelig maken voor het ontwikkelen van een bicepspeesscheur. Deze factoren worden door de fysiotherapeut vastgesteld en gecorrigeerd. Sommige factoren kunnen zijn:

• Gewrichtsstijfheid (voornamelijk de elleboog of schouder)
  • Verkorte spieren (voornamelijk de biceps of triceps)
  • Verkeerde of te zware training
  • Inadequate warming up
  • Spierzwakte
  • Blessuregeschiedenis met bicepsletsel of biceps tendinopathie
  • Inadequate revalidatie van een eerder bicepsletsel
  • Slechte houding

Welke fysiotherapeutische behandeling wordt er toegepast?

Fysiotherapie helpt om de klachten te verminderen en op te lossen. De verrichtingen die wij bij Fysiotherapie Vlambloem gebruiken, zijn volgens de nieuwste inzichten en helpen uw klachten op te lossen.