Beklemde zenuw voorvoet

Neuroom van Morton

Wat is een neuroom van Morton?

Een beklemde zenuw in de voorvoet (ook wel neuroom van Morton genoemd) is een verdikking van een zenuw die tussen twee middenvoetsbeentjes (metatarsalia) naar de tenen loopt. Door deze verdikking kan men klachten ervaren in de voorvoet en tenen.

Wat zijn de oorzaken?

Het is niet helemaal duidelijk waardoor deze blessure ontstaat. Wel vermoedt men dat de verdikking van de zenuw veroorzaakt wordt door herhaalde druk op de zenuw. Door deze druk raakt de zenuw geïrriteerd en gaat hij zwellen. De druk op de zenuw kan bijvoorbeeld optreden wanneer de zenuw telkens even bekneld zit tussen twee middenvoetsbeentjes. Dit kan optreden wanneer men te smalle schoenen draagt, veel op hoge hakken loopt, wanneer men de middenvoet veel en zwaar belast (bijvoorbeeld bij hardlopen) of bij afwijkingen van de voetvorm. Een voorbeeld van een afwijkende voetvorm is een doorgezakte voorvoet. Ook weet men dat deze aandoening vaker bij vrouwen voorkomt dan bij mannen.

De zenuwverdikking geeft pijn die in de meeste gevallen onder de voorvoet gevoeld wordt. De pijn kan ook uitstralen in de vorm van een stekende of prikkelende pijn naar de twee tenen waartussen de zenuw ligt. Vaak is het de zenuw tussen de derde en vierde teen die verdikt is. Ook kan men een doof gevoel hebben in die tenen. Het lang belasten van de voet door lang te staan of lopen, verergert de pijn.

Wat is de behandeling?

Vaak kan deze aandoening vanzelf genezen als men ervoor zorgt dat de druk van de zenuw af is. Fysiotherapeutisch gezien bestaat de behandeling uit het mobiliseren van de enkel en de voetwortelbeentjes om de druk van de zenuw af te halen. Dit gebeurt manueel en door mobilisatieoefeningen. Tevens kan dit door ruime schoenen te dragen, niet op hakken te lopen of zolen te dragen die de zenuw ontlasten.

Fysiotherapie helpt om de klachten te verminderen. De verrichtingen die wij bij Fysiotherapie Vlambloem gebruiken, zijn volgens de nieuwste inzichten en helpen uw klachten op te lossen.