Slijmbeursontsteking elleboog

Elleboog bursitis, studentenelleboog, olecranon bursitis

Wat is een elleboog bursitis?

Een elleboog bursitis is een aandoening waarbij er schade en ontsteking van de slijmbeurs optreedt. De slijmbeurs is een klein zakje gevuld met vloeistof. Dit zakje is gelokaliseerd aan de achterkant van het ellebooggewricht. Indien dit ontstoken raakt, wordt er pijn aan de achterkant van het ellebooggewricht gevoeld.

Het ellebooggewricht wordt gevormd door het bovenarmbot en twee onderarmbotten. Aan de achterkant van het ellebooggewricht hecht de tricepsspier zich aan op de elleboogknobbel. Tussen de elleboogknobbel en de huid ligt een slijmbeurs. Deze slijmbeurs is ontworpen om de frictie tussen de bewegende weefsellagen te verminderen.

De tricepsspier is een belangrijke strekker van de elleboog. Als deze spier samentrekt, komt er wrijving op de slijmbeurs te staan. Indien men veel leunt op de elleboog (bijvoorbeeld aan tafel) komt er een grote druk op de slijmbeurs te staan. Wanneer deze wrijving- en drukkrachten vaak en herhaaldelijk op de slijmbeurs komen te staan, kan de slijmbeurs gaan irriteren en ontsteken. Deze aandoening wordt een elleboog bursitis of ook wel een slijmbeursontsteking van de elleboog genoemd.

Wat zijn de oorzaken?

Een slijmbeursontsteking van de elleboog ontstaat meestal door herhaalde of langdurige activiteiten, waardoor het botuitsteeksel van de elleboog onder veel spanning komt te staan. Dit wordt meestal veroorzaakt door langdurige druk op de slijmbeurs (zoals vaak vallen op de elleboog of lang op de elleboog steunen op een hard oppervlak) of door herhaalde duw- of strekactiviteiten van de elleboog tegen weerstand (door de tricepsspier). Soms ontstaat deze aandoening plotseling door een directe impact op de elleboog (zoals een val op een hard oppervlak).

Personen met een slijmbeursontsteking van de elleboog ervaren pijn en zwelling aan de achterkant van de elleboog. De pijn neemt typisch toe wanneer men leunt op de elleboog of bij het buigen en strekken van de elleboog. Bij minder ernstige gevallen ervaren personen alleen stijfheid en lichte pijn in de elleboog die toenemen tijdens de rust na een activiteit. Activiteiten die pijn veroorzaken zijn: leunen op de elleboog, vallen op de elleboog, duwen, timmeren of het strekken van de elleboog tegen weerstand. Ook ervaren personen met een beginnende bursitis pijn tijdens een warming up.

Hoe wordt de diagnose gesteld?

Meestal is een anamnese (het typische verhaal dat de patiënt vertelt over zijn klacht) in combinatie met een klinisch onderzoek door de fysiotherapeut voldoende om tot de diagnose 'elleboog bursitis' te komen. Verder onderzoek zoals een MRI-scan, CT-scan, RX-scan of echografie zijn vaak nodig om de diagnose te bevestigen en de ernst van de aandoening vast te stellen.

Wat is de prognose?

De meeste personen met deze aandoening genezen goed met adequate fysiotherapie en zijn binnen een aantal weken terug op hun oorspronkelijke (activiteiten)niveau. Indien deze aandoening langdurig aanwezig is voordat men met een behandeling start, kan de revalidatie significant langer duren (meerdere maanden). Vroege fysiotherapeutische behandeling is noodzakelijk voor snel herstel bij alle personen met een slijmbeursontsteking.

Welke fysiotherapeutische behandeling wordt er toegepast?

Fysiotherapeutische behandeling van personen met deze aandoening is noodzakelijk voor een snel herstelproces, een optimale uitkomst en om de kans op het opnieuw optreden van de aandoening te verminderen.

Fysiotherapie helpt om de klachten te verminderen. De verrichtingen die wij bij Fysiotherapie Vlambloem gebruiken, zijn volgens de nieuwste inzichten en helpen uw klachten op te lossen.