Biceps tendinopathie

Biceps tendinitis / biceps tendinose / biceps subluxatie / biceps ruptuur

Wat is biceps tendinopathie?

Een biceps tendinopathie is een overbelastingsletsel van de bicepspees. Deze aandoening wordt gekarakteriseerd door weefselschade in de pees, wat pijn geeft aan de voorkant van de schouder of elleboog. Deze aandoening kan zowel voorkomen in de elleboog als in de schouder omdat de pees vasthecht aan de elleboog en schouder.

De bicepsspier is een belangrijke buiger van de elleboog en een heffer van de bovenarm. De spier start in het schoudergewricht en loopt door tot in de voorarm, waar hij zich vasthecht op het bot via de bicepspees.

Tijdens het samentrekken van de bicepsspier komt er spanning op de pees te staan. Wanneer deze pees vaak onder spanning staat door veel herhalingen of door een grote kracht, kan er schade aan de pees ontstaan. Biceps tendinopathie is een aandoening waarbij er schade is met navolgend ontsteking en degeneratie aan de pees. Dit komt meestal door graduele slijtage en scheurtjes geassocieerd met overbelasting. De aandoening kan echter ook ontstaan door een specifiek trauma.

Wat zijn oorzaken van een biceps tendinopathie?

Het ontstaat meestal door herhaalde of langdurige activiteiten die de bicepspees veel belasten. Dit komt typisch voor bij zwaar tillen of bij het buigen van de elleboog tegen weerstand (bijvoorbeeld de bicepscurl oefening). Soms kan deze aandoening zich ook plotseling ontwikkelen. Dit komt dan meestal doordat er een grotere kracht van de biceps wordt gevraagd dan deze aankan. Deze situatie doet zich meestal voor tijdens het (zwaar)gewichtheffen in de fitnesszaal.

Personen met deze blessure voelen typische pijnklachten aan de voorkant van de elleboog of schouder. Bij minder ernstige gevallen zal men weinig pijn ervaren, maar voornamelijk last hebben van een stijf gevoel aan de voorzijde van de schouder of elleboog. Dit stijve gevoel neemt toe tijdens de rust NA activiteiten die veel/sterke activiteit van de bicepsspier vereisten. Deze activiteiten kunnen bijvoorbeeld zijn: het dragen van zware boodschappen of bicepscurl oefeningen.

Bij ernstige gevallen kan men scherpe pijn ervaren tijdens activiteiten. Soms kunnen personen zwelling waarnemen aan de voorkant van de schouder of spierzwakte ervaren terwijl ze een voorwerp proberen op te tillen.

Hoe wordt de diagnose gesteld?

Meestal is een anamnese (het typische verhaal dat de patiënt vertelt over zijn klacht) in combinatie met een klinisch onderzoek door de fysiotherapeut voldoende om tot de diagnose te komen. Verdere onderzoeken zoals een MRI-scan, RX-scan of echografie kunnen in zeldzame gevallen bijdragen aan het bevestigen van de diagnose en het vaststellen van de ernst van de aandoening.

Wat is de prognose?

De meeste personen met een biceps tendinopathie genezen goed met adequate fysiotherapie en zijn binnen een aantal weken terug op hun oorspronkelijke (activiteiten)niveau. Indien deze aandoening al een langere periode aanwezig is, kan de revalidatie soms langer duren en zelfs maanden in beslag nemen. Vroege fysiotherapeutische interventie is erg belangrijk voor een snel herstel.

Hoe wordt het behandeld?

Het gebeurt te vaak dat behandelingen gericht zijn op symptoombestrijding. Wij, bij Fysiotherapie Vlambloem, doen het anders. Wij gaan op zoek naar de oorzaak van de klacht. Door het toepassen van nieuwe therapeutische testen en omdat wij in ketens denken en redeneren, kunnen we vaak binnen enkele minuten de oorzaak achterhalen van uw klacht. Wanneer we de oorzaak achterhaald hebben, wordt u meteen behandeld. Een behandeling bij ons geeft gegarandeerd direct resultaat met minder pijnklachten en meer bewegelijkheid. Al onze therapeuten bezitten deze kennis en kunde. Dat heeft tot gevolg dat de meeste patiënten binnen enkele behandelingen klachtenvrij zijn.