Reumatoide artritis

RA

Reumatoïde artritis (RA) is een chronische aandoening waarbij meerdere gewrichten gaan ontsteken. Mensen met deze aandoening hebben last van pijn en stijfheid van de gewrichten. De klachten zitten in veel gevallen zowel links als rechts in dezelfde gewrichten en beginnen vaak in de vingers en tenen.

Het is niet bekend waarom iemand reumatoïde artritis krijgt. Het kan op alle leeftijden voorkomen. Vrouwen hebben een grotere kans om reumatische artritis te krijgen dan mannen.

Beschrijving van de aandoening

Reumatoïde artritis is een auto-immuunziekte. Dat betekent dat het lichaam antistoffen maakt tegen het eigen lichaam, in dit geval tegen het weefsel aan de binnenkant van het gewricht. De antistoffen veroorzaken een ontsteking die de gewrichten kan beschadigen.

Oorzaak en ontstaanswijze

Er is veel onderzoek gedaan naar de oorzaak van reumatoïde artritis. Helaas is de precieze oorzaak nog niet bekend. Naar alle waarschijnlijkheid raakt het afweersysteem ontregeld door een aantal factoren zoals erfelijke aanleg en roken.

Klachten en verschijnselen

De voornaamste kenmerken zijn pijn, stijfheid en zwelling in de gewrichten van bijvoorbeeld de handen, polsen, enkels of voeten. Ook in andere gewrichten zoals de heupen, knieën en schouders kunnen de klachten voorkomen.
Door de ontsteking worden gewrichten warm en dik. Soms kan er ook een rode verkleuring optreden. De klachten zijn aanwezig in rust en tijdens bewegen. De stijfheid treedt met name op in de ochtend, of nadat de patiënt gedurende een periode in één houding heeft gezeten of gelegen. De stijfheid kan een half uur tot enkele uren duren.
In de huid kunnen zwellingen ontstaan die afkomstig zijn van de ontstekingen, meestal bij de elleboog of onderarm. Deze onderhuidse zwellingen worden reumaknobbels of nodulus rheumaticus genoemd. Zonder behandeling loopt de patiënt het risico dat de gewrichten op den duur misvormd raken. Zo kunnen er in de gewrichten van de handen dikke knobbels ontstaan door botaangroei.
De patiënt kan last hebben van vermoeidheid. Wanneer de reumatoïde artritis erg opspeelt, kan de patiënt zich ziek en koortsig gaan voelen. Er kan zelfs bloedarmoede en gewichtsverlies optreden.

Diagnose

De diagnose wordt gesteld door de reumatoloog aan de hand van het verhaal van de patiënt en het lichamelijk onderzoek. Er wordt ook bloedonderzoek gedaan om het lichamelijk onderzoek te ondersteunen. Wanneer de gewrichtsontstekingen langer dan 6 weken duren en de gewrichten 's ochtends (en na rust) stijf zijn, is de kans op reumatoïde artritis groot.

Behandeling

Fysiotherapie helpt om de klachten te verminderen. De verrichtingen die wij bij Fysiotherapie Vlambloem gebruiken, zijn volgens de nieuwste inzichten en helpen uw klachten op te lossen.