Adductoren tendinopathie

Adductoren tendinitis, adductor tendinose, lies tendinitis, adductoren insertie tendinopathie

Wat is adductoren tendinopathie?

Liesklachten worden vaak veroorzaakt door een adductoren tendinopathie. Dit is een overbelastingsletsel van de adductorenpees. Deze aandoening wordt gekarakteriseerd door weefselschade en soms zwelling in de pees ter hoogte van de oorsprong van de pees op het bekken. Dit resulteert in pijn in de liesregio.

De spieren aan de binnenkant van het bovenbeen worden de adductoren genoemd. Deze spieren lopen van de pelvis (origo) naar het bovenste deel van het scheenbeen en het onderste deel van het bovenbeen.

De adductoren zorgen voor het stabiliseren van de pelvis en bewegen het been naar de middenlijn van het lichaam (adductie). Deze spieren zijn voornamelijk actief tijdens rennen (voornamelijk bij het veranderen van richting) en schoppen. Wanneer de spieren samentrekken, komt de pees onder spanning te staan. Wanneer deze pees vaak onder spanning staat door veel herhalingen of door een grote kracht, kan er schade aan de pees ontstaan. Adductoren origo tendinopathie is een aandoening waarbij er schade is met navolgende degeneratie en soms zwelling aan de pees.

Wat zijn de oorzaken?

Het ontstaat meestal door herhaalde of langdurige activiteiten die de adductorenpees veel belasten. Dit komt typisch voor bij overmatig schoppen, rennen of veranderen van richting.

Soms kan deze aandoening zich ook plotseling ontwikkelen. Dit komt dan meestal doordat er plots een grotere kracht van de adductorenpees wordt gevraagd dan deze aankan. Deze situatie doet zich vaak voor wanneer de spier zich in een stretchpositie bevindt, tijdens plotse versnellingen tijdens het rennen of bij een lange trap in de voetbalsport.

Adductoren tendinopathie komt veel voor in sporten zoals voetbal, hockey, sprinten, hordelopen en ver springen. Ook komt deze aandoening veel voor bij het skiën, paardrijden en gymnastiek. Personen kunnen deze aandoening ontwikkelen na een inadequate behandeling van een acuut liesletsel.

Personen met een adductoren origo tendinopathie voelen typisch graduele pijnklachten in de lies. Ook is de adductorenpees erg gevoelig voor druk ter hoogte van de aanhechting op de pelvis. De pijn kan toenemen wanneer men de benen tegen elkaar duwt of wanneer men het been weg beweegt van de middenlijn (abductie). Bij minder ernstige gevallen zal men met een adductoren tendinopathie weinig pijn ervaren, maar voornamelijk last hebben van een stijf gevoel in de liesregio. Deze klachten nemen toe tijdens de rust NA activiteiten die veel/sterke activiteit van de adductoren vereisen. Deze activiteiten kunnen bijvoorbeeld zijn: rennen, veranderen van richting en trappen. De pijn geassocieerd met deze aandoening kan toenemen met activiteit in de beginfase van het letsel.

Wanneer de aandoening langer aanwezig is, verandert vaak het beeld en ervaart men voornamelijk klachten/toename van de klachten tijdens sport en activiteiten. Bij ernstige gevallen kan het zijn dat men niet in staat is om zijn activiteit af te maken en kan men mank lopen als gevolg van de pijn.

Hoe wordt de diagnose gesteld?

Gewoonlijk is een anamnese (het typische verhaal dat de patiënt vertelt over zijn klacht) in combinatie met een klinisch onderzoek door de fysiotherapeut voldoende om tot de diagnose 'tendinopathie' te komen. Verder onderzoek zoals een CT- scan, MRI-scan, RX-scan of ultrasound kan in sommige gevallen bijdragen aan het bevestigen van de diagnose, het vaststellen van de ernst van de aandoening en het uitsluiten van andere oorzaken.

Wat is de prognose?

De meeste personen met een adductoren origo tendinopathie genezen goed met adequate fysiotherapie en kunnen binnen een aantal weken weer normaal functioneren. Indien deze aandoening echter al een langere periode aanwezig is, kan de revalidatie maanden in beslag nemen. Vroege fysiotherapeutische interventie is erg belangrijk voor een snel herstel.

Welke factoren kunnen bijdragen tot het ontwikkelen van deze blessure?

Er zijn verschillende factoren die personen gevoelig maken voor het ontwikkelen van een tendinopathie. Deze factoren worden door de fysiotherapeut vastgesteld en gecorrigeerd. Sommige van deze factoren bevatten:

• Gewrichtsstijfheid (voornamelijk de heup, onderrug en knie)
  • Verkorte spieren (voornamelijk de adductoren, heupbuigers, hamstrings en bilspieren)
  • Verkeerde of te zware training
  • Slechte biomechanica
  • Inadequate warming up
  • Veranderingen in trainingsondergrond
  • Slechte houding
  • Slechte voetstatiek (bijvoorbeeld platvoeten)
  • Slecht schoeisel
  • Inadequate fitness
  • Vermoeidheid
  • Neurale verstrakking
  • Spierdisbalans
  • Overgewicht
  • Inadequate rustperioden tussen de sportsessies
  • Spierzwakte (voornamelijk de adductoren, core stabilisatoren en bilspieren)
  • Slechte pelvis- of core stabiliteit
  • Inadequate revalidatie na een eerdere adductoren blessure

Fysiotherapeutische behandeling van personen met deze aandoening is noodzakelijk voor een snel herstelproces, een optimale uitkomst en om de kans op het opnieuw optreden van de aandoening te verminderen.

De verrichtingen die wij bij Fysiotherapie Vlambloem gebruiken, zijn volgens de nieuwste inzichten en helpen uw klachten op te lossen.