Subscapularis tendinopathie

De musculus subscapularis is een grote en sterke schouderspier die van het schouderblad naar de voorkant van de bovenarm loopt en ervoor zorgt dat u de bovenarm naar binnen kunt draaien. Een subscapularis tendinopathie is een tendinose van de pees van deze spier. Een tendinose wil zeggen dat de pees in kwaliteit afneemt (degeneratie). Er is geen sprake van een ontstekingsproces. De pees neemt in omvang toe, terwijl de treksterkte van de vezels in de pees duidelijk afneemt.

Hoe ontstaat het?

Een subscapularis tendinopathie ontstaat in de meeste gevallen door overbelasting. Dit kan ontstaan wanneer men de arm op een verkeerde manier gebruikt of door een verkeerde houding. Wanneer men dus veelvuldig bewegingen moet maken waarbij de bovenarm naar binnen draait, wordt er veel kracht van de spier en pees gevraagd en kunnen zij overbelast raken. Er ontstaan dan kleine scheurtjes in de vezels van de pees waardoor de treksterkte van de pees afneemt.
Daarnaast kan een subscapularis tendinopathie ook ontstaan door ouderdom of systeemziektes zoals reuma. Hierdoor neemt de kwaliteit van de pees ook af.

Een symptoom van subscapularis tendinopathie is pijn in de okselregio of aan de voorzijde van de schouder. Deze wordt erger bij het naar binnen draaien van de bovenarm. Ook het rekken van de spier door de bovenarm juist naar buiten te draaien, kan verergering van klachten geven. De klachten sluipen er langzaam in en worden steeds erger. De pijn kan ook 's nachts aanwezig zijn.

Wat is de behandeling?

De behandeling van een subscapularis tendinopathie bestaat uit het verminderen van de belasting op de pees van de musculus subscapularis. Dit geeft de pees de tijd om te herstellen. Daarna is het belangrijk om de belasting op de pees weer gedoseerd op te bouwen om herhaling van klachten te voorkomen. Fysiotherapeuten kunnen u begeleiden in dit proces. Ook zal de fysiotherapeut aandacht besteden aan het achterhalen van de oorzaak van de overbelasting om zo herhaling van klachten te voorkomen.