Heupartrose

Coxartrose

Wat is het?

Bij gewrichtsslijtage (artrose) in de heup wordt het gladde kraakbeenoppervlak van het gewricht aangetast. Het kraakbeen kan zo beschadigd raken dat de gewrichtsvlakken niet meer soepel langs elkaar kunnen glijden. De botuiteinden schuren langs elkaar. Daardoor gaat bewegen moeilijker, het gewricht gaat pijn doen en de belastbaarheid neemt af. Het heupgewricht is steeds slechter in staat om het lichaamsgewicht te dragen tijdens het lopen, opstaan en andere inspanningen.

Stijfheid, pijn en bewegingsbeperkingen zijn de meest voorkomende klachten. Meestal zit de pijn in de liesstreek maar deze kan uitstralen over het dijbeen en naar de knie. De meeste klachten treden op aan het begin van een beweging of bij belasting van een gewricht. Bijvoorbeeld bij het opstaan uit een stoel. Dit wordt ook wel startpijn of startstijfheid genoemd.

Door de beperkingen en pijn in de heup gaat men anders en ook minder bewegen. De conditie van de spieren neemt dan af en er komt meer druk op de gewrichten te staan. Hierdoor kunnen de slijmbeurzen weer ontstoken raken.

Deze aandoening komt vooral voor bij mensen van 55 jaar en ouder, maar ook jongeren kunnen het krijgen. Vrouwen hebben vaker artrose in de heup dan mannen.

Waardoor kan het komen?

Artrose in de heup kan een gevolg zijn van erfelijke aanleg (heupdysplasie), overbelasting (bijvoorbeeld door overgewicht, het verrichten van zwaar lichamelijk werk, veel en zwaar sporten) of een andere ziekte (reumatoïde artritis of de ziekte van Perthes). Het is ook mogelijk dat de klachten het gevolg zijn van een klein lengteverschil tussen de beide benen of van verkeerde schoenen. Hierdoor kan de heup overbelast worden.

Vaak is de oorzaak van slijtage (artrose) in de heup onbekend. Meestal ontstaan de klachten op latere leeftijd maar de slijtage van het heupgewricht is dan vaak al tien tot twintig jaar aan de gang.

Hoe wordt het vastgesteld?

De fysiotherapeut zal door middel van vragen (anamnese) en lichamelijk onderzoek meestal de diagnose artrose kunnen stellen.

Wanneer de klachten of de beperkingen toenemen, kan de huisarts een röntgenfoto laten maken.

Wat is de behandeling?

Artrose kan nog niet genezen worden, maar met een goede behandeling kunnen klachten van pijn en stijfheid flink verminderen. Zo kan fysiotherapie de klachten aanzienlijk verminderen.

De verrichtingen die wij bij Fysiotherapie Vlambloem gebruiken, zijn volgens de nieuwste inzichten en helpen uw klachten op te lossen.