Meniscusletsel

Meniscus gescheurd?

Een meniscusscheur (ook wel meniscuslaesie genoemd) is een knieklacht waarbij er een scheuring van één van de menisci in de knie optreedt. In de knie bevinden zich een binnen- en een buitenmeniscus. Dit zijn wigvormige structuren die bestaan uit bindweefsel en kraakbeen. Deze structuren hebben als functie het dempen van schokken op de knie, het sturen van het kniegewricht door middel van sensoren in de meniscus, en het ondersteunen van de gewrichtssmering.

Wat zijn oorzaken van een meniscusscheur?

Wanneer u uw meniscus gescheurd heeft, kan dit verschillende oorzaken hebben. Dit kan één acuut moment zijn, maar het kan ook ontstaan door overbelasting. Wanneer het door één acuut moment ontstaat, is dat vaak een draaibeweging van de knie waarbij het onderbeen nog vaststaat op de grond. In de meeste gevallen is de binnenste menisci wat vaker aangedaan dan de buitenste, omdat deze vastzit aan de binnenste knieband en daarom wat minder flexibel is. Door een scheuring kan het kniegewricht niet naar behoren functioneren. Daarnaast kan herhaalde overbelasting van de knie ook leiden tot een meniscuslaesie. Dit gebeurt bij activiteiten waarbij men op het been steunt en lichte of grote draaiingen in de knie maakt.

De tekens & symptomen van een meniscusscheur

Wanneer een meniscusscheur door één acuut moment ontstaat, ervaart men vaak een directe pijn in de knie. Ook kan de knie zwellen. De knie is vaak niet meer goed te buigen en ook (trap)lopen, hurken, knielen, fietsen en autorijden is pijnlijk. De knie kan af en toe 'op slot schieten' en ook kan deze instabiel zijn (het gevoel dat u door uw knie zakt). Wanneer de schade aan de menisci geleidelijk aan ontstaan is door repetitieve overbelasting, zijn de symptomen milder. Er is niet altijd sprake van zwelling of slotklachten.

Wat is de behandeling van een gescheurde meniscus?

Een meniscusscheur is op een MRI-scan of via een kijkoperatie te zien. Bij verdenking van een beschadiging van de knie kan men een MRI-scan of een kijkoperatie ondergaan. Dit laat zien of en in welke mate er sprake is van een scheuring. Men kan kiezen voor een operatie waarbij de meniscus gehecht wordt of waarbij er een gedeelte weggeknipt wordt. Echter, niet iedere meniscusscheur hoeft geopereerd te worden.
Een bekende operatietechniek bij een gescheurde meniscus is de meniscectomie. Hierbij wordt er een gedeelte óf de gehele meniscus verwijderd. Alvorens u de operatie ingaat, kunt u in samenwerking met een fysiotherapeut een optimale conditie van de knie waarborgen. Het is erg belangrijk dat deze zo mobiel mogelijk is voor u de operatie ingaat. Dit bevordert het herstel na de operatie. Ook kan de fysiotherapeut u vast aanleren hoe u met krukken kan lopen. Dit is na de meniscectomie vaak nodig.

De operatie wordt in de meeste gevallen uitgevoerd via een kijkoperatie (artroscopie). Er worden daarbij twee of drie sneetjes bij het kniegewricht gemaakt om via deze openingen een telescoop en de operatie-instrumenten in te brengen. Via een monitor kan de chirurg in uw knie kijken en kan hij de meniscus verwijderen (of hechten). De eerste dagen na de operatie zult u op krukken lopen en deze eerste dagen en de dagen hierna mag u de belasting op uw knie langzaam opvoeren. Van het ziekenhuis krijgt u oefeningen mee naar huis en ook uw fysiotherapeut kan u begeleiden tijdens uw revalidatietraject. Fysiotherapie helpt om deze klachten te verminderen. De verrichtingen die wij bij Fysiotherapie Vlambloem gebruiken, zijn volgens de nieuwste inzichten en helpen uw klachten op te lossen.