Nekartrose

Slijtage nek, cervicale artrose, nek osteoartritis, cervicale degeneratie, spinale degeneratie, cervicale spondylisis, Nekartritis

Wat is slijtage van de nek?

Cervicale artrose (slijtage nek) is een degeneratief proces waarbij er graduele slijtage is van de gewrichten in de nek (bot en kraakbeen). Dit kan zich voordoen na een specifiek letsel of door langdurige overbelasting. Het komt relatief veel voor en speelt meestal op na het 60ste levensjaar.

De wervelkolom bestaat uit meerdere op elkaar gestapelde botstukken: de wervels. Elke wervel is verbonden met de wervel erboven en de wervel eronder via twee soorten gewrichten. Deze gewrichten zijn de facetgewrichten die de buitenkanten van de wervels verbinden en de tussenwervelschijven die tussen de wervels liggen. De wervels hebben in het midden een groot gat. In het verlengde van elkaar vormen deze gaten het spinale kanaal. Door dit kanaal lopen het ruggenmerg en de zenuwen.

Wanneer men ouder wordt, kunnen er degeneratieve veranderingen optreden in de wervelkolom. Deze degeneratieve veranderingen kunnen bestaan uit: het dunner worden van de tussenwervelschijf, vermindering van kraakbeen, het ontstaan van botachtige uitsteeksels (osteofyten) en het verdikken van bot. Deze degeneratieve veranderingen worden 'cervicale artrose' genoemd. Als deze aandoening zich verder ontwikkelt, kan dit leiden tot vernauwing van het spinale kanaal en in sommige gevallen kan er druk op het ruggenmerg en de spinale zenuwen ontstaan. Dit kan resulteren in een aantal verschillende symptomen en deze dienen door een fysiotherapeut en arts onmiddellijk geëvalueerd en behandeld te worden.

Personen met slijtage in de nek ontwikkelen gradueel klachten door slijtage. In minder ernstige gevallen zal een persoon met cervicale degeneratie weinig tot geen pijn of klachten ervaren. Wanneer deze aandoening verergert, kan er stijfheid en pijn in de nek ontstaan met vermindering van de bewegelijkheid van de nek. Bij ernstige gevallen waarbij er problemen ter hoogte van het spinale kanaal ontstaan, kan men een verdoofd gevoel, krachtverlies of tintelingen ervaren in de nek, bovenrug, schouders, armen of handen. In sommige gevallen kunnen er bijkomend hoofdpijnklachten optreden.

Personen met deze aandoening ervaren gewoonlijk een toename van symptomen tijdens activiteiten waarbij de nek langdurig of herhaaldelijk in een gebogen of gestrekte positie wordt gehouden. De klachten kunnen ook toenemen tijdens langdurig onderuitgezakt zitten, tillen en eindstandige nekbewegingen. Vaak is er een afname van klachten wanneer men rustig ligt of warmte gebruikt op het nekgebied.

Bijdragende factoren in het ontwikkelen van cervicale artrose kunnen zijn: leeftijd (>40 jaar), genetica, slechte houding, blessuregeschiedenis van nekletsel, overbelasting en slechte biomechanica.

De diagnose kan worden gesteld door een fysiotherapeut of een arts. Een RX-scan wordt meestal gebruikt om de diagnose te bevestigen en in sommige gevallen kan een CT-scan, botscan of MRI-scan geïndiceerd zijn om de ernst vast te stellen.

Hoe wordt het behandeld?

Fysiotherapie helpt om deze klachten te verminderen. De verrichtingen die wij bij Fysiotherapie Vlambloem gebruiken, zijn volgens de nieuwste inzichten en helpen uw klachten op te lossen.