Binnenste kniebandletsel

MCL scheur, mediaal collateraal ligament scheur, MCL verrekking, MCL ruptuur, valgisatie knie, binnenbandletsel

Wat is een binnenbandscheur?

Een binnenbandscheur (ook bekend als een MCL scheur) is een veelvoorkomend sportletsel en wordt gekenmerkt door schade aan de binnenband van het kniegewricht.

Een knieband (ligament) is een band van sterk bindweefsel en loopt van bot naar bot. De binnenband (mediaal collateraal ligament) is gesitueerd aan de binnenzijde van de knie en verbindt het dijbeen met het scheenbeen.

De binnenband is één van de belangrijkste banden van de knie en zorgt voor stabiliteit door overmatige draai- en zijwaartse beweging van de knie tegen te houden. Als deze zijwaartse beweging buitensporig vaak gebeurt en vaker gebeurt dan dat de binnenband kan weerstaan, kan dit leiden tot een scheur van de mediale band.

Een dergelijke scheur kan variëren van een gedeeltelijke scheur (inscheuring) met minimale pijn tot een complete scheur met pijn en beperkingen. Een MCL scheur kan in 3 graden worden onderverdeeld:

• Graad 1: er zijn maar een paar vezels gescheurd, een beetje pijn met nog volledige functie.
  • Graad 2: er is een aantal vezels gescheurd, met middelmatig verlies aan functie.
  • Graad 3: alle vezels zijn gescheurd wat leidt tot knie-instabiliteit en een groot verlies van functie. Andere structuren kunnen ook aangedaan zijn zoals de menisci en kruisbanden.

Personen met een binnenbandscheur voelen typisch kniepijn aan de binnenkant van de knie. Ook kan de pijn geprovoceerd worden door lokale druk op de mediale band. Bij een binnenbandletsel dat plotseling ontstaat, kan er een knappend of scheurend geluid worden waargenomen tijdens het incident. In minder ernstige gevallen kan iemand met deze blessure zijn activiteiten voortzetten. Men ervaart na de activiteit een toename van pijn, zwelling en stijfheid van het kniegewricht. Deze klachten worden voornamelijk na rust en de volgende morgen gevoeld.

Wanneer men zijn mediale band compleet afscheurt, is er alleen op het specifieke moment van het afscheuren duidelijke pijn aanwezig die vervolgens afneemt. Daarna kan er een gevoel van 'uit de kom gaan' optreden, wat gevolgd wordt door zwelling (binnen 1 uur na het trauma). Personen met een complete scheur kunnen vaak hun activiteit niet afmaken door pijn of een 'onstabiel gevoel' van de knie. In sommige gevallen kan men niet steunen op de knie en zullen er blauwe plekken en kniestijfheid ontstaan.

Deze blessure treedt typisch op bij activiteiten waarbij er een hoge spanning op de mediale band komt te staan. Er zijn twee bewegingen die de binnenband zwaar belasten. Dit zijn het draaien van de knie en het zijdelings naar binnen bewegen van de knie (valgus). Wanneer deze bewegingen overmatig worden uitgevoerd, kan er schade ontstaan aan het MCL. Dit maakt een MCL scheur een veelvoorkomende sportblessure die voornamelijk optreedt tijdens voetbal, basketbal, hockey, skiën, etc. In sommige gevallen is er geen sprake van een acuut letsel aan de mediale band, maar wordt de schade veroorzaakt door overmatige repetitieve activiteiten zoals schoolslag.

Bijdragende factoren kunnen zijn: spierzwakte (bovenbeen- en bilspieren), een plotse toename van sportbelasting, verkeerde techniek, slechte voetenstand, verkeerd schoeisel, een knieblessuregeschiedenis en slechte training.

De diagnose kan worden gesteld door een fysiotherapeut of een arts. Een MRI-scan, CT-scan of RX-scan kan in sommige gevallen nodig zijn om de diagnose te bevestigen, de ernst vast te stellen en ander letsel uit te sluiten.

Hoe wordt een mediaal kniebandletsel behandeld?

De meeste personen met een binnenbandscheur reageren goed op fysiotherapeutische behandeling en verbeteren met de tijd. Wanneer er sprake is van een mild binnenbandletsel (graad 1 en 2) zal men met adequate behandeling meestal binnen 8 weken de normale activiteiten kunnen starten. Wanneer er echter sprake is van een complete scheur van de binnenband zal er een langere revalidatie nodig zijn om de optimale functie te bereiken. In sommige gevallen is er buiten de binnenband ook schade aanwezig van andere structuren (zoals de meniscus of de kruisbanden); deze revalidatie zal gecompliceerder zijn en daarom ook meer tijd in beslag nemen.

Hoe wordt een binnenbandscheur behandeld?

Fysiotherapie helpt om deze klachten te verminderen. De verrichtingen die wij bij Fysiotherapie Vlambloem gebruiken, zijn volgens de nieuwste inzichten en helpen uw klachten op te lossen.