Golferselleboog

Epicondylitis medialis

Wat is het?

Een golferselleboog (medische naam: epicondylitis medialis) is een ontsteking of irritatie van de aanhechtingsplaats van pezen aan de binnenzijde van het ellebooggewricht.

Er is meestal sprake van pijnklachten aan de binnenzijde van de elleboog. Soms gaat dit samen met een tintelend gevoel ter hoogte van de pink en ringvinger. De pijnklachten treden op als de buigers van de polsen en de hand worden aangespannen.

De golferselleboog is een hinderlijke aandoening waar men een tijd last van kan hebben, soms wel enkele maanden. Toch gaat deze aandoening meestal vanzelf weer over.

De golferselleboog ofwel epicondylitis medialis valt onder CANS; dit staat voor 'complaints of the arm, neck and/or shoulder' oftewel klachten van de arm, nek en/of schouder. Dit is een omschrijving van een klachtencomplex die door veel zorgverleners wordt gehanteerd.

Waardoor kan het komen?

Het ontstaan van een golferselleboog hoeft niet alleen door de sport golfen te komen. De buigspieren zijn overmatig of verkeerd belast bijvoorbeeld door het uitvoeren van zwaar belastende werkzaamheden of door werkzaamheden waarbij men steeds dezelfde bewegingen maakt (handenarbeid, schilderen, typen).
Daardoor ontstaat een irritatie bij de aanhechting van de spieren aan de binnenkant van de elleboog.

Hoe wordt het vastgesteld?

Bij epicondylitis medialis is er sprake van pijn aan de binnenzijde van het ellebooggewricht. Dit is meestal de regio waar de ontstoken pezen aan het bot hechten.
De fysiotherapeut zal bewegingen uitlokken die de pezen belasten en pijn veroorzaken. Dit kan bijvoorbeeld door de pols met weerstand te laten buigen. Voor het stellen van de diagnose is meestal geen nader onderzoek nodig.

Behandeling

Er zijn verschillende behandelingen die worden toegepast bij een golferselleboog. De ene methode heeft bij de ene patiënt wel en bij de andere patiënt geen resultaat. De eenvoudigste behandeling is om zelf overmatige of verkeerde belasting, en daarmee pijn, te voorkomen. In veel gevallen is dat niet voldoende om van de klachten af te komen. We zien helaas vaak dat de klachten chronisch worden en een beperking gaan worden in het dagelijks leven. In dit geval kan de fysiotherapeut wat voor u betekenen. Bij Fysiotherapie Vlambloem bestaat de behandeling uit het mobiliseren van de aangedane structuren. Wat we ook vaak zien, is dat een gewricht als de elleboog zelf ook vaak niet helemaal lekker loopt en in sommige richtingen geblokkeerd is. Door het oplossen van deze blokkades kunnen de spieren zich sneller ontspannen en daardoor minder klachten geven. Een factor die de klachten vaak in stand houdt en waardoor de klachten vaak chronisch van aard worden, is de nek. In veel gevallen wordt dit over het hoofd gezien en niet behandeld terwijl dit in wetenschappelijke onderzoeken is onderzocht en geconcludeerd. Wij zullen dit bij Fysiotherapie Vlambloem niet over het hoofd zien en op zoek gaan naar eventuele problemen in dit gebied.