Achillespeesontsteking (tendinopathie)

Achillespeesontsteking, achilles tendinitis

Een ontsteking van de achillespees is een typische overbelastingsblessure. Zo'n ontsteking ontstaat in het gebied tussen het hielbeen tot circa 10 centimeter daarboven. De oorzaak is vaak een overbelasting door hardlopen en springen. Deze blessure geeft pijnklachten bij het lopen en sporten. Door massage en het rekken van de kuitspieren kunnen klachten verdwijnen.

Die ontsteking zit in de aanhechting van de pees op de hiel, de pees zelf of op de aanhechting met de kuitspier. Meestal wordt de ontsteking veroorzaakt door een zich chronisch herhalende belasting door bijvoorbeeld hardlopen of springen. Hierdoor komt een grote belasting op de pees te staan waardoor er een irritatie in de pees ontstaat. Een ontsteking van de pees kan ook ontstaan door een beperking of standsverandering in het knie- of enkelgewricht door bijvoorbeeld ander schoeisel of verzwikking van de enkel. Wat er dan gebeurt, is dat er een verandering in het gewricht plaatsvindt en daardoor de kuitspieren en dus de achillespees anders belast worden met als gevolg dat de pees irritaties gaat vertonen. Indien de ontsteking langdurig aanwezig is, zwelt de locatie in de pees op en is er een duidelijke verbreding en verharding van de pees zicht- en voelbaar. Soms kan een achillespees acuut scheuren. De klachten lijken op een zweepslag maar bevinden zich in de achillespees.

Hoe kun je een ontsteking in de achillespees behandelen?

Eerst moet de juiste diagnose gesteld worden. Hiervoor kunt u terecht bij Fysiotherapie Vlambloem. Indien de diagnose is gesteld, bestaat de behandeling van een achilles tendinopathie uit het mobiliseren van de kuitspieren en het frictioneren van de achillespees, wat zorgt voor een betere doorbloeding en dus een sneller herstel. Bij Fysiotherapie Vlambloem gaan we altijd op zoek naar de oorzaak en behandelen we niet alleen de klacht op de pijnlijke locatie. Zoals u eerder heeft gelezen, kan de achillespees ook overbelast raken door een veranderde stand van de knie of enkel. Wij zullen hier dus ook onderzoek naar doen en eventueel behandelen indien nodig, zodat u kunt rekenen op een optimaal en snel herstel.