RSI/KANS

RSI/KANS ( klachten arm, nek, schouder)

RSI (Repetitive Strain Injury) is een verzamelnaam voor klachten aan de arm, nek en schouder. Tegenwoordig noemt men dit KANS (Klachten aan de Arm, Nek en Schouder).

Er wordt onderscheid gemaakt tussen specifieke en aspecifieke KANS. Bij specifieke KANS kunt u denken aan aandoeningen zoals het carpaal tunnelsyndroom, tennisarm en golferselleboog. Aspecifieke KANS zijn klachten waar niet direct een medische aandoening voor aan te wijzen is. In de praktijk zien we dat aspecifieke klachten vaker voorkomen.
Klachten die mensen met KANS ervaren, zijn pijn en stijfheid op een of meerdere plekken zoals de gehele arm, nek, schouder, elleboog, handen of vingers. Ook kunnen zich klachten als krachtverlies en tintelingen voordoen. Meestal ontstaan de klachten geleidelijk aan en worden ze in de loop van de tijd erger.

Er zijn verschillende factoren die een verhoogd risico geven op KANS. Factoren die te maken hebben met houding en beweging, bijvoorbeeld lang in een houding werken, herhaling van dezelfde beweging of heel veel kracht moeten leveren, geven een grotere kans op KANS. Daarnaast zijn er persoonlijke factoren die een rol spelen bij KANS zoals hypermobiliteit, verminderde conditie, omgaan met stress en hoge eisen stellen aan uzelf, evenals omgevingsfactoren zoals een hoge werkdruk, bedrijfscultuur, te veel of te weinig sociale contacten. Vaak is het een combinatie van deze 3 groepen factoren die uiteindelijk tot KANS leiden.

Samen met de fysiotherapeut komt u erachter welke factoren bij u een rol spelen en de klachten verergeren. Door gerichte adviezen voor houding, en manuele verrichtingen door de fysiotherapeut kunnen we de klachten laten verdwijnen zodat u snel weer klachtenvrij bent.

Behandeling

Fysiotherapie helpt om de klachten te verminderen. De verrichtingen die wij bij Fysiotherapie Vlambloem gebruiken, zijn volgens de nieuwste inzichten en helpen uw klachten op te lossen.