Achterste kruisbandletsel

PCL scheur, posterior collateraal ligament scheur, PCL verrekking, PCL Ruptuur

Wat is een achterste kruisbandscheur?

Een achterste kruisbandscheur (ook bekend als een PCL scheur) is een relatief veelvoorkomende knieblessure/sportletsel en wordt gekenmerkt door schade aan de achterste kruisband (PCL) van het kniegewricht. Deze kruisband zorgt samen met de voorste kruisband voor stabiliteit van het kniegewricht. Deze blessure komt minder vaak voor dan een letsel van de voorste kruisband. Net als bij alle andere knieband(ligament)letsels, komt een PCL scheur vaker voor bij vrouwen dan bij mannen.

Een knieband (ligament) is een band van sterk bindweefsel die loopt van bot naar bot. De achterste kruisband (posterior collateraal ligament) is gesitueerd in het kniegewricht en verbindt het voorste gedeelte van het dijbeen met het achterste gedeelte van het scheenbeenplateau.

Deze band is één van de belangrijkste banden van de knie en zorgt voor stabiliteit door de achterwaartse beweging van het scheenbeen t.o.v. het dijbeen tegen te houden, maar ook overmatige draaibeweging en overstrekking van de knie tegen te gaan. Als bovenstaande bewegingen te hevig gebeuren, kan dit leiden tot een scheur van de PCL.

Een scheur kan variëren van een gedeeltelijke scheur (inscheuring) met minimale pijn tot een complete scheur met pijn en beperkingen. Een PCL scheur kan in 3 graden worden onderverdeeld:

• Graad 1: er zijn maar een paar vezels gescheurd, een beetje pijn met nog volledige functie
  • Graad 2: er is een aantal vezels gescheurd, met middelmatig verlies aan functie
  • Graad 3: alle vezels zijn gescheurd wat leidt tot knie-instabiliteit en een groot verlies van functie. Andere structuren kunnen ook aangedaan zijn zoals de menisci en andere kniebanden. Intensieve revalidatie is nodig om de functie te herstellen. In sommige gevallen kan chirurgische interventie nodig zijn.

Personen met een PCL scheur voelen vaag gelokaliseerde, diepe pijn in de knie of aan de achterkant van de knie (soms uitstralend naar de kuit). Bij een acute scheur kan er een knappend of scheurend geluid worden waargenomen tijdens het incident. In minder ernstige gevallen kan men met een achterste kruisbandinscheuring zijn activiteiten voortzetten. Men ervaart na de activiteit een toename van pijn, zwelling en stijfheid van het kniegewricht. Deze klachten worden voornamelijk na rust en de volgende morgen gevoeld.

Wanneer men zijn PCL compleet afscheurt, is er alleen op het specifieke moment van het afscheuren duidelijke pijn aanwezig, die vervolgens afneemt. Daarna kan er een gevoel van 'uit de kom gaan' optreden. Personen met een complete scheur van de PCL kunnen hun activiteit niet afmaken door pijn of een 'onstabiel gevoel' van de knie. In sommige gevallen kan men niet steunen op de knie en zullen er in de volgende dagen blauwkleuring en kniestijfheid ontstaan.

Een achterste kruisbandruptuur treedt typisch op bij activiteiten waarbij er een hoge spanning op de PCL komt te staan. Er zijn 3 bewegingen die de PCL zwaar belasten. Deze zijn: het draaien van de knie, het overstrekken van de knie en de achterwaartse beweging van het scheenbeen t.o.v. het dijbeen. Wanneer deze bewegingen overmatig of hevig worden uitgevoerd, kan er schade ontstaan aan de achterste kruisband van de knie. Dit maakt een PCL scheur een veelvoorkomende sportblessure die voornamelijk optreedt bij sporten waarbij men snel van richting verandert zoals voetbal, basketbal, hockey, skiën, etc. De blessure ontstaat wanneer een speler zijn onderbeen/knie strekt, terwijl het lichaam (bovenbeen) door naar voren beweegt. Ook kan de blessure worden veroorzaakt door een klap op het scheenbeen waardoor de knie in overstrekking wordt geforceerd.

Bijdragende factoren kunnen zijn: geslacht (vrouwen), knieblessuregeschiedenis, verkeerde stand van het onderste ledemaat, spierverkorting (kuit, hamstrings), spierzwakte (quadriceps), slechte coördinatie of sprongtechniek, slecht schoeisel of ondergrond, overgewicht, hypermobiliteit/hyperlaxiteit en zwangerschap.

De diagnose kan worden gesteld door een fysiotherapeut of een arts. Een MRI-scan, CT-scan of RX-scan kan in sommige gevallen nodig zijn om de diagnose te bevestigen, de ernst vast te stellen en ander letsel uit te sluiten.

Hoe wordt het behandeld?

Fysiotherapie helpt om de klachten te verminderen. De verrichtingen die wij bij Fysiotherapie Vlambloem gebruiken, zijn volgens de nieuwste inzichten en helpen uw klachten op te lossen.