Thoracic outlet syndroom

TOS / schoudergordelsyndroom / neurovasculair compressiesyndroom

Het schoudergordelsyndroom of vooral bekend in het Engels als thoracic outlet syndrome (TOS) is een aandoening waarbij een zenuwbundel in de nek komend van de plexus brachialis en/of twee bloedvaten, de arteria subclavia en de vena subclavia, beklemd raken rond het sleutelbeen. De zenuwen en de bloedvaten lopen onder het sleutelbeen door vooral de arm in. Dat kan allerlei nare klachten van pijn en bizarre gevoelens in nek en arm geven.

schoudergordelsyndroom

Het schoudergordelsyndroom is een van de meest niet herkende oorzaken van allerlei klachten van pijn, doofheid en krachtverlies in arm en hand. Het wordt soms niet herkend door artsen, of men denkt dat er bijvoorbeeld een armzenuw in de knel zit ter hoogte van de elleboog, of dat er diabetes is. Maar nee, het is geen diabetes, geen nekhernia, geen carpaal tunnelsyndroom. Het is iets heel anders, en moet ook anders behandeld worden!

Het heeft veel te maken met slechte houdingen, te veel zitten in foute houding achter de computer, te veel teksten met iphones en tablets, uitgezakt voor de tv zitten, of foutief sporten. We vergeten maar al te vaak dat onze nekspieren 1/8ste van ons totale gewicht torsen; dat is het gewicht van ons hele hoofd. Maar we zullen zien dat er ook andere oorzaken zijn.

Ontstaan van het thoracic outlet syndroom (schoudergordelsyndroom)

De benaming in het Engels benadrukt de plaats en de oorzaak van het schoudergordelsyndroom. Thoracic betekent thorax oftewel borstkas, en outlet betekent uitgang. Dus daar waar de zenuwen en bloedvaten uit de borstkas komen, daar ontstaat het probleem. De zenuwen en bloedvaten lopen uit de borstkas tussen het sleutelbeen en de eerste rib. Wanneer deze ruimte beperkt is door bijvoorbeeld

• een extra rib
  • een slecht genezen breuk van het het sleutelbeen
  • eerste rib die bizar van vorm is (malformatie)
  • te dikke nekspieren (scalenusspieren)

kunnen de zenuwen en/of bloedvaten bekneld raken. Ook bij een ongeval, wanneer het sleutelbeen of de eerste rib gebroken is, kan het thoracic outlet syndroom ontstaan. Verder kan dit syndroom ontstaan bij bepaalde beroepen of sporten waarbij de scalenusspieren (bepaalde nekspieren) overmatig worden gebruikt en daardoor groeien (spierhypertrofie). Dit komt vooral voor wanneer de armen veel omhoog worden gebracht zoals bij schilders, kappers, schoolleraren, zwemmen, en het frequent gooien van een bal (rugby en cricket). Maar ook frequente en fanatieke sportschoolboys, de hulks die je wel eens ziet lopen, kunnen te grote volumineuze nekspieren gekweekt hebben waardoor de zenuwen in de knijp komen.

Klachten bij het schoudergordelsyndroom

De klachten van het schoudergordelsyndroom zijn afhankelijk van welke structuur bekneld geraakt is. Bij 90% van de patienten komt een zenuwbeklemming voor. Een beknelling van een slagader komt maar in 1% van de gevallen voor.

Wat gebeurt er in de zenuw, en wat te doen?

Bij zenuwbeklemmingssyndromen, waarvan het schoudergordelsyndroom er een is, maar bijvoorbeeld het carpale tunnelsyndroom, ischias en het tarsale tunnelsyndroom andere, gebeurt steeds hetzelfde: de zenuw komt onder druk te staan hetzij door een te dikke spier of ligament, hetzij door een hernia of druk ergens anders door (litteken), en de zenuw wordt daardoor geprikkeld. Een geprikkelde zenuw gaat ontstekingsstofjes maken, de zenuw raakt ontstoken, en gaat opzwellen. Er is echter al weinig plek voor de zenuw, en bij zwellen is er nog minder plek. Dan ontstaan er nog meer functiestoornissen in de zenuw en nog meer pijn.

Het kan verstandig zijn om met dit soort klachten een fysiotherapeut te raadplegen. Die kijkt naar verschillende zaken om de klachten op te lossen. Hierbij is het noodzakelijk om de zenuw te ontlasten waar deze wordt beklemd. De fysiotherapeut zal hiervoor de gewrichten in en om de schoudergordel en nek moeten normaliseren waarbij verschillende technieken zullen worden gebruikt.

Fysiotherapie helpt om de klachten te verminderen. De verrichtingen die wij bij Fysiotherapie Vlambloem gebruiken, zijn volgens de nieuwste inzichten en helpen uw klachten op te lossen.