Nekklachten met uitstralende pijn

Nekklachten gaan vaak gepaard met pijn en uitstraling naar onze schouders, armen en/of hoofd. Dit noemen we dan ook wel 'referred pain'. Wanneer zich in de verschillende nek-/schouderspieren myofaciale triggerpoints ontwikkelen, kunnen deze uitstralende pijn geven op een andere plaats dan waar het primaire probleem zich bevindt. Veel voorkomende problemen zijn armklachten en spaningshoofdpijn. Deze myofaciale triggerpoints zijn door speciale behandelingen goed te bestrijden.

Klachten aan de nek

Deze klachten zijn tegenwoordig een van de meest voorkomende klachten die we in de praktijk tegenkomen. Uit onderzoek is gebleken dat 10-15% van de bevolking wel eens te maken krijgt met deze aandoening. We kunnen deze klachten onderverdelen in 2 categorieën. We kennen de aspecifieke nekklachten en klachten die ontstaan na een trauma. Wanneer we geen specifieke oorzaak kunnen benoemen, spreken we van 'aspecifiek'. Dit kan bevestigd worden door bijvoorbeeld röntgenfoto's of een MRI-scan. De aspecifieke nek-/schouderklachten komen bij 90% van de gevallen voor. De oorzaak van deze klachten is meestal gerelateerd aan stress, overbelasting door bijvoorbeeld een verkeerde houding of veel eenzijdig werk.

We spreken van 'specifieke' nekklachten wanneer er daadwerkelijk een oorzaak gevonden kan worden wanneer we aanvullende diagnostiek uitvoeren door middel van röntgen en/of MRI-scan. Bij specifieke klachten kunnen we dus een duidelijke oorzaak vaststellen van het probleem. Bij specifieke nekpijn denken we aan: (unc)artrose nek, vernauwing van het wervelkanaal (stenose), hernia.

Wat kunnen oorzaken zijn van nekklachten?

Pijnklachten kunnen afkomstig zijn van verschillende weefsels in onze nek en dit maakt een nauwkeurige diagnose en specifieke behandeling moeilijk. De weefsels die gevoelig zijn voor problemen zijn de zenuwstructuren, het ruggenmerg, pezen, tussenwervelschijven en onze nekspieren. Deze weefsels geven vaak pijnklachten wanneer ze geïrriteerd en/of ontstoken, overbelast of beschadigd zijn.

Een veel voorkomende oorzaak van nekklachten is een bewegingsbeperking in het gewricht. Wanneer onze nek beperkt is in bewegen, kan dit pijnklachten veroorzaken in de nek-/schouderregio. Deze gewrichtsblokkades kunnen behandeld worden middels manuele therapie. Daarnaast is uit wetenschappelijk onderzoek gebleken dat bij mensen met (chronische) nek-/schouderklachten vaak sprake is van een myofasciaal probleem. Dit houdt in dat de klachten (primair) veroorzaakt worden door onze spieren. Door myofaciale fascie te behandelen, zien we vaak dat we de klachten kunnen wegnemen.

Acuut vs. chronisch

Er wordt onderscheid gemaakt tussen acute en chronische nekpijn. We spreken van acute klachten als deze korter duren dan 6 weken. Wanneer deze klachten langer aanhouden dan 6 maanden spreken we van chronische pijn. Ook wanneer u chronische nekpijn heeft, bent u niet uitbehandeld. Behandeling van de oppervlakkige en diepe fascie geeft vaak goede resultaten bij nekklachten omdat het in de meeste gevallen een myofaciaal (spier)probleem betreft. In de meeste gevallen veroorzaken de nekspieren ook hoofdpijnklachten. Behandeling van deze klachten door nieuwe behandeltechnieken en inzichten laat in de praktijk zien dat de klachten in een paar weken verdwijnen. Ook indien deze al chronisch zijn.