Disfunctie ribgewrichten aan de rugzijde

Costovertebrale pijn/costotransversale pijn

Pijn in de bovenrug kan verschillende oorzaken hebben. Soms betreft het een probleem met de ribben die aan de rugzijde aan de wervelkolom zijn bevestigd. Dit geeft klachten bij verschillende bewegingen van de bovenrug en borstkas.

De ribben (costae) vormen samen de borstkas of ribbenkast. Aan de voorzijde van het lichaam zijn ze verbonden aan het borstbeen. Aan de achterzijde zitten ze middels gewrichten aan de wervelkolom bevestigd. Deze gewrichten noemen we de costovertebrale en de costotransversale gewrichten.

Beschrijving van de aandoening

Wanneer een costovertebraal en/of costotransversaal gewricht is aangedaan, spreken we van costovertebrale en/of costotransversale pijn. Dit is beter uit te leggen als pijn in de rug ten gevolge van een probleem met de ribgewrichten.

Klachten en verschijnselen

• Pijn aan de achterzijde van de (boven)rug
  • De pijn kan over de ribben uitstralen naar voren of opzij
  • Meestal zitten de klachten aan één zijde van de rug, tenzij de ribgewrichten aan beide zijden aangedaan zijn
  • Pijn bij het voorwaarts en zijwaarts buigen van de bovenrug/borstkas
  • Pijn bij het draaien van de bovenrug/borstkas
  • Druk op het rib(gewricht) verergert de klachten.

Therapie

De behandeling van de klachten die de dysfunctie van de rib veroorzaakt, bestaat uit het mobiliseren van de rib door de fysiotherapeut en indien nodig zal de rib in overleg met u gemanipuleerd worden.